Telli aku: (+372) 6 587 599
AvalehtTootedAku otsingEdasimüüjadFirmastAku infoHinnadMeie mail
Vaata ka Aku info

Optima akud

LITHIUM

Akud

aku- ja vahekaablid Käivituskaablid

Näpunäiteid aku kontrollimiseks: Aku peab olema korralikult autole kinnitatud. Aku olgu puhas. Mustus võib tekitada lühise ja aku tühjeneb. Puhastage aku klemmid ja kinnitusjuhtmed. Kui aku võimaldab, kontrollige regulaarselt aku elektrilüüdi taset. Vajaduse korral lisage destileeritud vett. Elektrolüüdi tase peab olema 1,5 cm kõrgemal plaatidest. Hooldevabad akud on suletud akud ja nende elektrolüüdi taset kontrollida pole vaja. Kontrollige happe tihedust. Kui see on alla 1,22 g/cm3 siis tuleb akut laadida. Samuti ei tohi tihedus erineda elementides. Laadida tuleb ka, kui klemmi pinge on alla 12,4V.
Kui aku jääb pikemaks ajaks seisma, siis on soovitav ta enne laadida. Kui aku on mingil põhjusel tühenenud, siis tuleb laadida stationaarse akulaadijaga. Tühja akut ei ole võimalik täis laadida auto generaatori laadimisvooluga. Laetud aku elektrolüüdi tihedus on 1,27 g/cm3 ja pinge 12,7V.
Aku tuleb valida vastavalt tootja poolt ette antud sobivustabelile. Võimaluse korral võib paigaldada suurema mahutavuse ja suurema käivitusvooluga aku. Taksole ja eriotstarbelisele autole on soovitav paigaldada suurema mahutavusega aku. Sobiva aku leiate meie koduleheküljelt lingi “AKU OTSING” all.Aku sõltuvus välistemperatuurist:
40 c° juures on laetud aku elektrolüüdi tihedus 1,27 g/cm3
20 c° juures on laetud aku elektrolüüdi tihedus 1,28g/cm3
0 c° juures on laetud aku elektrolüüdi tihedus 1,30g/cm3
-20 c° juures on laetud aku elektrolüüdi tihedus 1,31g/cm3

Tühi aku jäätub:
100% laetud aku jäätub -70 c° juures
40% laetud aku jäätub -25 c° juures
10 % laetud aku jäätub -10 c° juures.
Aku laetuse tase:
Tihedus 25 c° juures (g/cm3) Klemmipinge (V ) Laetuse (% )



Mis on mis?

Ampertund (AH) on voolutugevus amprites (A) korrutatud ajaga tundides(H). Näiteks kui 100AH akud tühjaks laadida 5 amprise vooluga nii, et pinge klemmidel langeb 10,5 voldini, kestab tühjakslaadimine 20 tundi. (5A*20H=100AH). Tühjaks laadimine sõltub ka temperatuurist. Temperatuur mõjutab mahalaadimist umbes 1% kraadi kohta. (Madalamal temperatuuril mahutavus langeb)
Võimsus (W) on voolutugevuse(A) ja pinge(V) korrutis. Kui näiteks kaugtule võimsus on 60W , siis 12 V pinge juures võtab tuli 5 amprit voolu.
Külmkäivitusvool on voolutugevus, mida aku peab välja andma -18 c° juures. Ehk aku võime anda tugevat voolu lühikese aja jooksul. Külmkäivitusvoolu mõõdetakse erinevate standardite puhul erinevalt. EN (Euronorm) nõuab 7,5 voldist lõpp-pinget 10 sek. Pärast. ja 6,0 voldist lõpppinget 90 sek. pärast.
DIN (Saksa standard) nõuab 9,0 voldist lõpp-pinget 30 sek. pärast ja 6,0 voldist lõpp-pinget 150 sek. pärast.
SAE Nõuab 7,2 voldist lõpp-pinget 30 sek. pärast.
Kõige rangemad nõuded esitab DIN. Seepärast on ka näitaja madalam .
Külm käivitusvool erinevate standardite järgi.

EN  SAE  ICE  DIN 
280  300  195  170 
330  350  225  200 
360  400  360  225 
420  250  290  225 
480  500  325  280 
520  550  355  310 
540  600  390  335 
600  650  420  365 
640  700  450  395 

VARTA autoakudel on külmkäivitusvool mõõdetud EN- s või DIN-s

Hoiatus: Akus on sööbiv väävelhape. Kui see satub nahale, peske maha veega . Aku laadimisel eraldub vesinik, mis on tuleohtlik. Akut laadida ventileeritavas ruumis.

 
Copyright 2006 Akuexpert OÜ Web by DPA